Chicago/Bratislava
12. apríla (TASR) - Málokto zmenil smer populárnej hudby tak ako
americký hráč na klávesové nástroje, jazzový vizionár a guru funku,
jazzu a hip-hopu Herbie Hancock. Klavirista, s uchom pre chytľavé,
oduševnené kompozície, držiteľ 14 cien Grammy, sa presadil aj ako
skladateľ filmovej hudby. Zložil hudbu do kultovej snímky Zväčšenina
(1966) a za soundtrack k filmu Okolo polnoci (1986) získal Oscara.
Jazzový vyslanec UNESCO bude mať v sobotu 12. apríla 85 rokov.
Hancock spolupracoval s jazzovými legendami ako Miles Davis, Jaco
Pastorius, Chick Corea či Marcus Miller a stál tiež za známou skupinou
V.S.O.P. Na konte má viac ako päť desiatok vydaných albumov. Ako jeden z
prvých využíval v jazzovej hudbe syntetizátory a hral aj tzv. post-bop.
Medzi jeho najznámejšie skladby, ktorými oslovil nielen fanúšikov
jazzu, patria napríklad Cantaloupe Island, Watermelon Man, Maiden
Voyage, Chameleon i Rockit.
Herbert Jeffrey Hancock sa narodil 12. apríla 1940 v Chicagu. K hudbe ho
priviedli rodičia, ktorí síce neboli profesionálni hudobníci, ale mali
radi jazz i klasickú hudbu. Aj krstné meno synovi vybrali po jazzovom
spevákovi a muzikálovom hercovi Herbovi Jeffriesovi.
Na klavíri začal Hancock pravidelne hrávať od siedmich rokov. Popri
štúdiu na chicagskej Hyde Park Academy High School sa venoval klasickej
hudbe. Veľké nadanie pre hru na klavíri predviedol už ako 11-ročný, keď
koncertoval s Chicagským symfonickým orchestrom. Predviedol Mozartov
klavírny koncert.
S jazzom sa zoznamoval cez nahrávky Oscara Petersona, Georgea Shearinga,
Dona Goldberga, Billa Evansa, ale aj Milesa Davisa či Johna Coltranea. V
roku 1961 spolupracoval s jazzovým saxofonistom Colemanom Hawkinsom a
už o rok neskôr mu renomované jazzové vydavateľstvo Blue Note vydalo
prvý album Takin' Off.
Hancockov prvý sólový počin zaujal trubkára Milesa Davisa, ktorý
zostavoval novú kapelu. S Miles Davis Quintetom začal Hancock hrávať v
roku 1963 a spolupráca Davisom trvala do roku 1968. Hancock sa v tomto
období podieľal na siedmich Davisových albumoch.
Popri hraní v kapele Milesa Davisa stihol Hancock v 60. rokoch nahrať aj
vlastné albumy Empyrean Isles (1964) a Maiden Voyage (1965), ktoré sa
neskôr stali jazzovou klasikou a niektoré skladby aj jazzovými
štandardmi.
Z týchto rokov pochádzajú aj jeho ďalšie albumy My Point of View (1963),
Speak Like a Child (1968) a The Prisoner (1969), ako aj prvý Hancockov
soundtrack k dnes už kultovému filmu Blow up (Zväčšenina, 1966)
talianskeho režiséra Michelangela Antonioniho.
V roku 1969 opustil istotu renomovaného vydavateľstva Blue Note a
podpísal zmluvu s Warnerom, kde sa pustil do objavovania nového zvuku a
nových hudobných možností.
Sedemdesiate roky v tvorbe Hancocka sa okrem iných projektov viažu k
jeho skupine V.S.O.P., ktorú okrem neho tvorili Wayne Shorter (saxofón),
Ron Carter (basgitara), Tony Williams (bicie nástroje) a Freddie
Hubbard (trubka). Zaujatý novým funkovým zvukom Slya Stonea v roku 1973
založil skupinu The Headhunters, a začal skúmať fúziu jazzu a funku.
Tento zvuk sa stal jeho "ochrannou známkou". Jazzový kvintet vydal štyri
albumy - The Quintet (1977), Tempest in the Colosseum (1977), Live
Under the Sky (1979) a Five Stars (1979).
Na poli experimentálneho jazzu spolupracoval s hudobníkmi Busterom
Williamsom (kontrabas), Billym Hartom (bicie nástroje) a s dychovým
triom, ktoré tvorili Eddie Henderson, Julian Priester a Bennie Maupin.
Syntetizátory mal v zoskupení na starosti Patrick Gleeson. Spolu s nimi
Hancock nahral známe experimentálne albumy Mwandishi (1971), Crossings
(1972) alebo Sextant (1973).
V roku 1983 Herbie Hancock prešiel do nového hudobného žánru, ktorý
predstavil novej generácii - znelo to ako tanečná soul-elektronika
namiešaná s inštrumentálnym hip hopom. Jeho album s prorockým názvom
Future Shock ponúkol zásadný electro-funkový hit s názvom Rockit.
V rokoch 1984-2011 získal Hancock celkovo 14 cien Grammy v rôznych
kategóriách. Medzi jeho najnovšie albumy patria tiež oceňované diela ako
Future2Future (2001), Possibilities (2005) či The Imagine Project
(2010).
Hancock, vyznávač budhizmu, má od roku 2008 hviezdu na Hollywoodskom
chodníku slávy. Od roku 2013 je členom Americkej akadémie umení a vied
(AMPAS) a v roku 2018 dostal Medailu Benjamina Franklina.
Koncom mája si v Štokholme prevezme prestížne hudobné ocenenie Polar
Music Prize. Len druhýkrát v histórii sa táto hudobná cena udeľuje až
trom interpretom. Ocenenie, známe ako "Nobelova cena za hudbu" okrem
Hancocka získali aj britská skupina Queen a kanadská dirigentka a
sopranistka Barbara Hanniganová.
"Hranie hudby pre mňa nevyžaduje byť virtuózom, to nie je dôležité.
Potrebujete určité technické zručnosti, ale hudba presahuje rámec
nástroja. Nie je to klavír, čo ma zaujíma - je to pocit, ktorý sa dá
preniesť z jedného života do druhého," vyhlásil Hancock v roku 2007.
Táto viera v silu hudobného diela naprieč žánrovým hraniciam
zabezpečila Hancockovi pozíciu jedného z najinovatívnejších a
najvplyvnejších umelcov jeho generácie. V roku 2011 bol vymenovaný za
veľvyslanca dobrej vôle UNESCO pre podporu medzikultúrneho dialógu.
Hancockov koncert zažili v roku 1988 návštevníci Bratislavských jazzových dní. Na Slovensku vystúpil aj v roku 2010.